söndag 8 juli 2012

Att vara mamma till ett barn med ett funktionshinder

Jag är mamma till en son med adhd och tourettes syndrom.

Adhd vet de flesta vad det är men tourettes är inte lika vanligt.

Tourettes är djävulens påfund skulle jag säga. Ett sätt att straffa sönder någon, som att plantera in ett dj-a monster i kroppen och i själen. Ett krälande vidrigt litet monster som styr och tar över min sons liv.

Tourettes är tics och tvångstankar/tvångshandlingar.

När jag skriver detta så har jag suttit instängd i mitt sovrum i exakt 50 minuter med sonen ticsande utanför. Jag får inte komma ut för då måste han "göra om allt". Så min söndag passerar, hjärtat värker och tårarna bränner.

"mamma skjut mig, jag orkar inte mer..." säger han plötsligt, och jag förstår att han inte orkar. Han har studsat runt, klappat händer, slagit i väggar, skrikit, låtit på alla sätt man inte visste fanns. Han är så utmattad men det dj-a tourettesmonstret ger sig inte. Det lämnar honom inte.

Och jag hatar, hatar denna orättvisa, detta straff som drabbat mitt älskade barn.

4 kommentarer:

Saga sa...

Åh, du är tillbaka!

Det är jag också, under annat namn. Kanske listar du ut vilken fröken jag är, kanske inte. :)

Jävla tourettskit, jävla Italien till att ligga långt bort och jävla skitjobb. Men bra att du bröt upp och att du är tillbaka!

TrickyTricky sa...

Vad glad jag blev att just du kommenterade ! Har löst igenom hela din nya blogg. Vad fint att du påbörjat din resa med terapi. Så mycket av det du skriver som jag känner igen mig i. Ska kommentera senare, ville bara svara här snabbt. Kram

Saga sa...

Delad glädje! Din blogg har legat i bokmärkesmappen och bara väntat på att få veta hur du har det.

Kram!

Anonym sa...

Hej!
Jag läser din blogg för första gången och känner således inte till allt du skrivit tidigare med jag berörs av din historia.
Du har väl läst boken "Mr Tourette och jag"? Kanske denna kille kan hjälpa din son och dig.

Med vänlig hälsning,

Anna Maria