lördag 12 mars 2011

Elak mamma blir en elak mormor

Ja jag vet att det är en förfärlig rubrik.

Önskar att det inte var sant men det är det och nu har jag sagt ifrån rejält.

Jag har låtit henne vara elak mot mig i större delen av mitt liv, det har funnits ett tungt beroende de senaste 20 åren när hon hjälpt mig med barnen men nu räcker det.

För nu har hon passerat alla gränser för ett anständigt beteende.

Hon har kallat sitt barnbarn för hemska saker, ett barnbarn som stått henne så nära, ett barnbarn som alltid brytt sig mer om mormor än någon annan, ett barnbarn som är världens gulligaste tjej har hon kallat för saker som egoistisk, oempatisk och tjock, ja ni läste rätt, hon har kallat henne tjock på ett nedsättande oxh anklagande sätt.
Där gick min gräns, där tog det slut, där tog allt mitt tålamod och överseende slut.

Djävla elaka käring.

14 kommentarer:

Maja sa...

Det är nog med att du tagit skit från din mor. Himla bra att du sätter ner foten när hon ger sig på dina barn. Jag applåderar!!

lillstrumpan sa...

Hej.
Jag var inne på google och sökte på elak mamma och hittade din blogg. Jag har också problem med min mamma, speciellt nu efter att jag själv fått barn. Hon kan sitta och se mig amma och slänga ur sig: Ska du växa upp och bli en slyna som röker runt husknuten precis som din mamma?
Vad ska man göra?

TrickyTricky sa...

Lilla lou: jag har skrivit en del om min mamma tidigare.
Det viktiga är nog att inte låta det gå för långt, inte låta henne kränka dig. Ingen mammarelation är värd att må dåligt över. Jag har tyvärr varit så beroende av hennes hjälp vilket gjort att jag tagit alldeles för mkt skit.
Gör inte det, kräv respekt !

lillstrumpan sa...

Du har rätt! Men det är så svårt Jag VILL ha en snäll mamma och ännu mer vill jag att min dotter ska ha en kärleksfull mormor. Får väl hitta någon som har lust att adoptera oss båda två. Just nu har jag brutit kontakten. Mår lite bättre av det för jag slipper kommentarer etc men ändå tänker jag jätte mycket på henne. Känner mig sjukt självdestruktiv! Det är ju som att vara i ett förhållande med en man som misshandlar en och ändå inte vilja ut. Önskar att pappa kunde skilja sig från henne för jag vill ha honom i mitt liv=(

TrickyTricky sa...

Min pappa sa till mig när jag var 17 år. "Jag kommer aldrig att förstå det här men din mamma är avundsjuk på dig"
Oxh precis så är det och har varit alla dessa år.
Nu är hon mer avundsjuk på sitt barnbarn och då är det där elakheterna landar nu.

deeped sa...

För snart åtta år sen sa jag upp bekantskapen med min morsa. Det var dags - hon höll på att ta livet av både mig och resten av familjen.

lillstrumpan sa...

Min syster ska dra med mig till familjeterapaut denna veckan Man önskar att någon utifrån ska komma in och berätta för en exakt vad man ska göra men det är nog omöjligt. Jag är imponerad av dig deeped och alla andra som klarar av att bryta kontakten helt Jag tror inte jag är stark nog för det, tyvärr! Undrar hur det hade gått med resten av familjen tex farbror, kusin etc om man hade klarat det. Måste man bryta med alla då eller? Tack och lov så har vi 60 låååååååånga underbara mil mellan oss=)

Anonym sa...

Har precis fattat vad det handlar om! Min mamma har varit elak hela mitt liv...med kommentarer, blickar som kan döda orättvis behandling. Jag hittade Narcissistiska mödrar...det stämde så bra så jag trodde inte mina ögon!
http://vuxnabarn.nu/narcissism/den-narcissistiska-mammans-karaktarsdrag/

Anonym sa...

Min såkallade mamma gör mig så ledsen att jag vill dö. Jag har två fina barn men när min äldre syster fick barn så sket hon i dem fullständigt och kallade dem fula saker.. hon har alltid berättat för mig att jag är tjock och elak, men då brukar jag tänka "att det har jag väl ärvt av dig isåfall"...
Jag känner en enorm sorg, ska snart föda mitt tredje barn och är väl extra känslig men hon ringer och är nedlåtande mot mig och min man fast vi har välskötta barn i ett välskött och trivsamt hem. Hon säger att hon ska skicka gamla barnkläder som har legat i hennes källare (där det finns mögel o annat äckligt) för "ni har ju inga pengar" o blabla..jag blir så jävla ledsen..till de andra barnbarnen köper hon skitdyra saker och även till min syster och hennes man. Hon betalade för allt när de gifte sig. Hon kom inte ens när jag gjorde det och såg till att min far inte ville komma heller. Hon var skitelak o kallade mig "sumo" när mina babysar var nyfödda. När jag var tonåring led jag av svår anorexi men hon sökte inte hjälp åt mig en anda gång. När jag var som sjukast åkte hon på semester med resten av familjen och kvar blev jag ensam. Hon mobbar mig för att jag inte har någon utbildning, ska alltid tjata om min vikt trots att både hon och flera av mina syskon är tjockare än mig. Hon säger att min dotter är ful och att min son är tjock. Samtidigt berömmer hon deras kusiner och säger hur fina de är..
Jag blir sjuk av det här. Orkar inte mer. Varför gör människan så här? Är det någon som har det minsta aning om vad det handlar om egentligen??? "Förtvivlad 34-åring"

Anonym sa...

Förtvivlad 34 åring!

Jag blir så förbannad och ledsen när jag läser ditt inlägg. Men jag har några råd som har fugerat för mig. Först och främst. Man väljer inte sina föräldrar! Du kan själv välja att bli det hon säger du är eller bli raka motsatsen. Jag har också kommit fram till att man absolut inte måste älska sin mamma. För mig är min mamma bara patetisk och jag har valt att ha ett helt egositiskt förhållande till henne. ALLT är på mina premiser om hon överhuvudtaget ska få vara del av min familj. Jag bröt kontakten helt i 3 månader. Skrev ett brev till henne där jag skrev ner ALLT ont hon har sagt och gjort mot mig från jag var liten till nu. Jag skrev också att jag inte var ute efter något ursäkt utan att jag ville att hon skulle få en insikt i hur hon har behandlat mig. En sak till! Du måste skydda dina barn från din mamma. Det är inte bra för dom att se hur hon behandlar dig och dom kan få skador för livet av komentarerna hon slänger efter dom. Vad är bäst egentligen? En elak mormor? Eller ingen mormor? Jag har valt att ha en viss relation till min mamma nu idag men det är som sagt för att jag har satt enorma gränser. En komentar, en blick så är hon ute ur huset direkt. min mamma går runt till deras vänner och säger att jag är konstig och att hon tror jag lider av något psykisk sjukdom bla bla bla. Jag bryr mig inte! Mitt barn kommer först och igen... Vi måste skydda våra barn! Hoppas att detta kunde hjälpa dig något! Du har nog att tänka på nu med lite baby på väg och allt. Detta är din tid att få vara lycklig!

Anonym sa...

Hej. Jag lider med dig och vet hur det kanns med en djavul till mamma. Jag Ar 25 o har en hemsk mamma med missbruk utover elakheten.. Har anmalt henne till soc nu sa att min lillebror inte Skall behova ta den skit jag fick och det blev omedelbart omhandertagande.. Dessutom har jag nu fatt veta att jag har drygt 100.000 kr i skulder hos csn kronofogden o inkasso som hon tagit i mitt namn... Vi Ar varda mer an sa. Ta hand om dig och sag upp kontakten <3

Anonym sa...

Jag har vuxit upp med en mormor som alltid varit elak och självisk. Det har förstört vår familj och förstört mitt liv.

Fia lotta sa...

Wow. Ta avstånd. Det är inte ok. Skulle försöka ta avstånd från den person som behandlar mig så.
Svårt men nödvändigt. Ok låt henne inte vara själv med ditt barn
Alltid ses i sällskap om det är ett måate att ses.
Klipp navelsträngen hårt. Det är det enda som hjälper på dessa personer

Fia lotta sa...

Wow. Ta avstånd. Det är inte ok. Skulle försöka ta avstånd från den person som behandlar mig så.
Svårt men nödvändigt. Ok låt henne inte vara själv med ditt barn
Alltid ses i sällskap om det är ett måate att ses.
Klipp navelsträngen hårt. Det är det enda som hjälper på dessa personer