söndag 18 januari 2009

En gala för Obama

Tittar just nu på TV 8 som direktsänder en gala för Obama från Washington vid Lincoln Memorial.
Sonen messar att "mamma där har vi ju stått" och jag känner mig stolt.

Stolt över att jag tagit mina barn ut i världen, stolt över att de stått där uppe och tittat ut över Capitol Hill, stolt över att de sett mer än bara sin egen bakgård och att de faktiskt kan relatera till sånt som händer på andra platser i världen.

Ryser lite när jag tänker på att det ofattbara har inträffat, att USA får en svart president.

Det är ju så stort att man inte förstår.

Jag minns New Orleans för 25 år sedan där man fortfarande kunde se tydliga tecken på raslagar som försvann för inte alls så länge sen, egentligen inte förrän 1964 med "Civil Rights Act" och minns Martin Luther King som blev mördad så sent som 1968.

Obama är född 1961.

Det är faktiskt helt fantastiskt och jag är innerligt glad att han vann.

Inga kommentarer: