tisdag 11 november 2008

Sorglig insikt

Fick följande i en kommentar och hjärtat nästan stannade när jag förstod hur destruktiv jag varit i många relationer för sorgligt nog är det precis så här det varit.

"Jag tror att du har stort behov av bekräftelse och att du därför har kontrollbehov.

Om det fanns en mätare på din mobil som visade när "han" tänker på dig eller hur mycket han älskar dig, så skulle du sitta naglad vid den hela dagarna.

Som en bieffekt får du separationsångest inför verkliga eller inbillade separationer.

För att ha kontroll blir DU destruktiv och kör relationen i botten.

Inte han! "

(Tack Peter)

Hela mitt dj-a liv handlar ju om kontroll.

Brukar skämtsamt kalla mig för en SÄPO-människa men det är fan inget skämtsamt med det.
Bara hemskt.
Hur många timmar har jag ägnat åt att kartlägga männen och deras förehavanden bara för att ha den där dj-a KONTROLLEN.

Mr hockey t ex har ingen aning om att jag har alla dj-a hemsidor för hans eget och barnens idrottsutövande under fullständig kontroll så att inte minsta schemaändring går mig förbi.

Jag vet att det är sjukt eller åtminstone aningen överdrivet.

Men jag vet fortfarande inte om jag vill rädda relationen eller om jag kan det och om det bästa bara är att ta det lugnt eller om jag ska skicka gulliga snälla icke-kontrollerande sms, eller är det faktum att jag hör av mig kontrollerande i sig ??

10 kommentarer:

cruella sa...

Det där låter faktiskt inget bra. Jag tycker du ska skippa den här hockeykillen medan du kan själv, innan ditt kontrollbehov tar dig någon obehaglig stans.

Sedan kanske du ska sätta dig själv i karantän ett tag och fokusera, en dag i taget, på att leva utan denna bekräftelse. För mig som är uppväxt med alkoholism i familjen och allt möjligt skit i släkten låter dina mönster ruskigt välbekanta.

Ta befälet över dig själv. Och det handlar INTE om att "unna sig", köra hårt tills du träffar den rätta och att alla positiva känslor är bra känslor.... vilket man kan få intryck av när man läser vissa hejiga kommentarer här.

Nu var jag säkert alldeles för ärlig och rentav brysk. Men du får skälla på mig i så fall.

TrickyTricky sa...

Nej jag behöver inte alls skälla på dig.
Jag behöver skakas om ordentligt, det är väl därför jag lämnar ut mig här för att faktiskt få den stöttningen också.
Ibland är uppmuntrande kommentarer bra och ibland behöver man eftertänksamheten.
Till saken hör att jag är extra ynklig just nu för att jag är hemma från jobbet och är sjuk, det är ju därför jag har så mycket tid att grubbla och blogga. Inte alls bra, skulle behöva vara på jobbet och ha fullt upp och inte ha all denna tid.

cruella sa...

Fast det är ju det som är bra, enligt mitt sätt att se det alltså. Att INTE fly med hjälp av kedjerelationer, massa jobb... Det låter hemskt klämkäckt och så menar jag det inte alls, men vi måste möta våra eländor där vi går och står. Inte springa ifrån dem. Det går inte.

Jag är i vissa avseenden inte ett dugg "bättre" (dumt ord, för det är ingen tävling vare sig på ena eller andra hållet) för jag stegrar mig inför vad jag själv skulle hitta om jag ginge i terapi. Vilket behövs, jag vet det. Tanken på att rasa ihop fullständigt och kanske till och med utmana en massa saker man ändå trivs med (mannen?;-) är skrämmande.

Fast jag tror ändå det är nödvändigt förr eller senare.

TrickyTricky sa...

Men jag har gått så mkt i terapi så jag skulle platsa i en Woody Allenfilm så jag är lite trött på det ärligt talat. Trött på att rota i mig själv, helt enkelt trött på att se mig själv, kanske därför jag flyr lite nu, gör på ett annat sätt bara.
Men bloggen skildrar också bara en liten bit av livet, det kan också vara viktigt att komma ihåg.
Mesta tiden är jag rätt ok faktiskt...;-)

Mr C sa...

Haha...Woody Allen. Då har man satan gått i terapi.

TrickyTricky sa...

Precis !

Och det är lika som figurerna i hans filmer, de framstår ju inte som så genomsunda människor precis !

Undrar hur jag hade varit utan ?

Mer som i en Tarantinofilm kanske.

Mr C sa...

Hmm...jag tror inte Steven Seagal har legat på terapisoffan särskilt mycket. Du kanske hade varit actionhjältinna?

TrickyTricky sa...

Ja bara pang på, ett hårt slag mot huvudet istället för dj-a tramsiga sms.

En välriktad spark istället för ont i magen i flera dagar.

Mr C sa...

Ouch. Du är farlig ju.

Peter Midas sa...

Tricky pretty pretty: Jag skulle vilja maila dig några tankar utanför offentligheten. Om kontrollbehov och lite annat. Jag finns på midas.2@hotmail.com om du vill ha mina ord. Och vågar förstås!